Gerhana Bulan, Gerhana Matahari

Gerhana terdiri daripada dua, iaitu gerhana Bulan, dan gerhana Matahari. Kedua-dua ini berlaku apabila Bumi, Bulan dan Matahari betul-betul berada pada satu garisan yang lurus.  Yang membezakan antara dua jenis gerhana ini ialah, apakah yang berada di tengah-tengah? Apakah yang membentuk bayang-bayang gergasi? Apa pula yang terlindung?

Kita sedia maklum, Matahari adalah sumber cahaya utama di alam semesta ini terutama Sistem Suria kita.

Kita pergi satu demi satu.

Gerhana Bulan berlaku apabila Bulan – Bumi – Matahari, tersusun sebegitu pada garis lurus.

Manakala, gerhana Matahari berlaku apabila Bumi – Bulan- Matahari, tersusun sebegitu pada garis lurus. Lihat rajah di atas.

Apabila kejadian atau situasi di atas berlaku, cahaya Matahari akan dihalang oleh objek yang amat besar. Gerhana Bulan dihalang daripada menerima cahaya Matahari kerana bayang-bayang Bumi.

Jangan terkeliru dengan fasa bulan! Fasa bulan berlaku dalam tempoh 28 hari, di mana bula berputar mengelilingi Matahari dalam tempoh tersebut. Sedangkan gerhana Bulan hanya berlaku pada ketika bulan purnama (full moon) kira-kira 13-17 hb hijrah… Di mana perubahan bentuk Bulan hanya berlaku pada malam yang sama.

Gerhana Matahari pula berlaku apabila sebahagian atau keseluruhan Matahari dilindung oleh objek yang besar iaitu Bulan.

Bayang-bayang Bulan yang besar menutup bahagian kecil Bumi menjadikan sekitarnya menjadi gelap-gelita – seperti malam, dan berlaku pada masa yang singkat sahaja.

Sekiranya kita berada dalam situasi gerhana Matahari, kita tidak boleh melihat Matahari secara langsung. Ini kerana cahaya Matahari yang sangat tajam boleh merosakkan titik fokus dalam mata yang boleh menyebabkan buta.

Jadi, gunakanlah alat bantu yang sesuai, seperti negatif filem hitam yang ditindih kira-kira 3 keping, atau melalui besen berisi air, atau cermin mata khas seperti gambar di atas (bukan cermin mata 3D yang diberi pinjam di pawagam! Itu tidak boleh!).

Salah satu kejadian unik yang berlaku semasa gerhana Matahari penuh ialah fenomena gerhana cincin.

Ini terjadi kerana bahagian Bulan yang berkawah tidak menutupi selengkapnya bahagian Matahari. Oleh sebab itu, bahagian tertentu itu melimpahkan cahaya Matahari seperti batu cincin yang berkilau.

Gerhana Matahari penuh.

Betapa indahnya suasana kejadian alam semula jadi ciptaan ALLAH.

Sebagai seorang Muslim, apa pula yang seharusnya kita lakukan apabila berlaku kejadian gerhana di tempat kita? Kita disunatkan mendirikan solat sunat gerhana. Hukumnya sunat muakkad.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w,

إِنَّ الشَّمْسَ  وَالقَمَر َ آيَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللهِ  لاَيَخْسِفَان ِ لِمَوت ِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ

 ذلِكَ فَادْعُوا اللهَ وَكَبِّرُوا وَتَصَدَّقُوا وَصَلُّوا

Maksudnya,  “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua macam tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah serta bersembahyanglah”

Solat sunat gerhana dilakukan sepanjang gerhana itu terjadi. Dilakukan dua rakaat, tetapi yang membezakan solat sunat ini dengan solat sunat yang lain iaitu dengan dilakukan dua qiam. dua ruku’ dalam satu rakaat. Bunyinya pelik?

Pada rakaat pertama, selepas berniat, macam biasa, baca surah fatihah, dan surah pilihan, kita ruku’. Selepas ruku’, biasanya kita i’tidal untuk kita bersujud selepas itu. Tetapi apabila kita i’tidal, kita baca surah fatihah dan surah pilihan kali kedua , masih pada rakaat pertama. Susunan secara ringkas seperti ini:

- Niat dan takbiratul ihram

Niat solat sunat gerhana Bulan:

أُصَلِّى سُنَّةَ الخُسُوفِ رَكْعَتَينِ للهِ تَعَالَى

Ertinya : “ Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat kerana Allah Taala.”

Niat solat gerhana Matahari:

أُصَلِّى سُنَّةَ الكُسُوفِ رَكْعَتَينِ للهِ تَعَالَى

Ertinya : “ Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat kerana Allah Taala.”

-surah Al Fatihah

-surah pilihan

-ruku’

-i’tidal

-baca surah fatihah

-baca surah pilihan

-ruku’

-i’tidal

-sujud

-duduk antara dua sujud

-sujud kedua

-bangun untuk rakaat kedua

Rakaat kedua ulang seperti di atas (bermula al Fatihah pertama), juga dibuat dua kali fatihah/dua kali ruku’.

Jika dibuat di masjid, atau di surau, sunat diadakah khutbah, selepas solat sunat gerhana, walaupun gerhana telahpun habis.

Dalil disyariatkan Solat sunat gerhana:

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرو بنِ العَاصِ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا انْكَسَفَتِ الشَّمْسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ نُودِىَ بِ ( الصَّلاَةُ جَامِعَةً ) فَرَكـَعَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَينِ فِى سَجْدَةٍ. ثُمَّ قَامَ فَرَكـَعَ رَكْعَتَينِ فِى سَجْدَةٍ. ثُمَّ جُلِّىَ عَنِ الشَّمْسِ. فَقَالَتْ عَائشَةُ: مَا رَكَعْتُ رُكُوعًا قَطَُّ. وَلاَ سَجَدتُ سُجُودًا قَطَُّ. كَانَ اَطْوَلَ مِنْهُ.

 

Maksud: Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash, beliau berkata: “Tatkala matahari gerhana pada masa Rasulullah SAW, maka diserukan : ‘as solatu jami`ah’. Lalu Rasulullah SAW melakukan dua kali ruku’ dalam satu rakaat. Kemudian berdiri lagi dan melakukan dua kali ruku’ dalam satu rakaat. Kemudian matahari kembali muncul. Aisyah berkata: “Aku sama sekali tidak pernah melakukan ruku’ ataupun sujud yang lebih lama daripada itu”

dari Aisyah r.a. berkata :

ثم سلم وقد تجلت الشمس فخطب الناس فقال في كسوف الشمس والقمر إنهما آيتان

من آيات الله لا يخسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فافزعوا إلى الصلاة.

 

 

Ertinya : Selanjutnya beliau mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana) maka bertandanglah kepada solat gerhana”

 

CH: Kadang-kadang kita terlalu asyik melihat Bulan / Matahari hingga lupa kepada tuntutan solat sunat…

112 thoughts on “Gerhana Bulan, Gerhana Matahari

  1. Nur Ain Hassanah 27 Jun 2011 at 8:51 pm Reply

    cikgu, saya nak tanya satu soalan….sekarang ni saya tahun enam…dan sedang belajar tajuk ini…tapi cikgu sains saya kata ….kedua2 gerhana mempunyai 4 garisan

  2. Cikgu Hamzah 28 Jun 2011 at 10:11 pm Reply

    Terima kasih Adik Nur Ain kerana mengikuti laman web cikgu…

    Berkenaan gerhana, memang ada empat garisan, kita ambil contoh gerhana bulan, satu garisan bertemu dari tepi kiri Matahari hingga bertemu garis tepi kiri Bumi. Panjangkan garisan.
    Garisan kedua, dari tepi kiri Matahari hingga bertemu garis tepi kanan Bumi.
    Garis ketiga, dari tepi kanan Matahari ke tepi kiri Bumi.
    Garis keempat, dari tepi kanan Matahari ke tepi kanan Bumi.

    Kalau gerhana matahari, garisan pertama bertemu dari tepi kiri Matahari hingga bertemu garis tepi kiri Bulan. Panjangkan garisan hingga melepasi Bumi.
    Garisan kedua, dari tepi kiri Matahari hingga bertemu garis tepi kanan Bulan.
    Garis ketiga, dari tepi kanan Matahari ke tepi kiri Bulan.
    Garis keempat, dari tepi kanan Matahari ke tepi kanan Bulan.

    Ini standard garisan gerhana yang sepatutnya.
    Berkenaan keterangan nota cikgu, terpapar hanya dua garisan kerana kedua-dua imej bukan disediakan cikgu, tetapi ‘dicopy-paste’ dari sumber luar. Cikgu akan tambah baik laman gerhana ini kepada penjelasan yang lebih tepat dan memenuhi keperluan P&P sukatan KBSM.

    Boleh tanya, Adik Nur Ain dari mana ya?

  3. Nur Emelyn Syuhada 15 Ogos 2011 at 4:36 pm Reply

    cikgu,boleh saya tanya sesuatu.cikgu saya kata ,ada gerhana matahari yang berbentuk cincin,betul ke cikgu??

  4. Gerhana Bulan « Cikgu Hamzah Suleiman 10 Disember 2011 at 4:16 pm Reply

    [...] RumahNota SainsGerhana Bulan, Gerhana MatahariTutorial Sains UPSRBahagian BPengenalanPemboleh Ubah Dimanipulasikan / Bergerak BalasBank Soalan SainsPeperiksaan DalamanPKBS 1 Tahun 4PKBS 1 Tahun 6 2011Setara DaerahUjian Berfokus 1 PPD Klang 2010Ujian Berfokus 2 PPD Klang 2010Setara Negeri 2010Ujian Percubaan UPSR SelangorUjian Pertengahan Tahun (Tahun 6) SelangorSetara Negeri 2011Ujian Percubaan UPSR JohorUjian Percubaan UPSR KedahUjian Percubaan UPSR KelantanUjian Percubaan UPSR PahangUjian Percubaan UPSR PerakUjian Percubaan UPSR SelangorUjian Percubaan UPSR Wilayah PersekutuanUjian Pertengahan Tahun (Tahun 6) SelangorUjian Prapercubaan UPSR TerengganuPerbincangan [...]

  5. jasmin 25 Januari 2012 at 3:10 pm Reply

    cikgu,sekarang saya tahun enam macam mana cara untuk mendapat A sains?

    • Cikgu Hamzah 25 Januari 2012 at 5:50 pm Reply

      Untuk persediaan awal, adik perlu ikuti semua latihan yang dibekalkan guru adik. Cuba buat semua soalan yang terdapat dalam bank soalan 2011 dan minta guru adik semak jawapan.
      Insya ALLAH, cikgu juga akan siapkan tutorial cikgu dalam blog ini yang masih belum lengkap sepenuhnya.
      Sama penting, ialah persediaan dalaman. Adik sempurnakan kewajipan solat dan berdoa dengan bersungguh-sungguh tanpa penat dan putus asa. Sentiasa berhubungan baik dengan ibu dan bapa dan mohonkan mereka agar turut mendoakan adik tanpa jemu.

    • jasmin 25 Januari 2012 at 6:12 pm Reply

      Terima kasih cikgu, tetapi cikgu saya suruh cari nota tentang gerhana matahari dan bulan

      • jasmin 25 Januari 2012 at 6:17 pm Reply

        jadi saya dapat beberapa nota dari laman web cikgu

        • Cikgu Hamzah 26 Januari 2012 at 9:27 am Reply

          Dalam tajuk gerhana, yang paling penting untuk difahami dan dikuasai, ialah – kedudukan Matahari, Bulan dan Bumi ketika gerhana Bulan / Gerhana Matahari. Juga, inferens (sebab) kejadian gerhana boleh berlaku – kerana cahaya bergerak pada garis lurus.
          Dan perlu juga diketahui fasa-fasa dalam gerhana. :-)

  6. Mohamad Arif 12 Mac 2012 at 5:03 pm Reply

    Izinkan saya menggunakan nota ini untuk anak saya. Terima kasih.

    • Cikgu Hamzah 12 Mac 2012 at 8:40 pm Reply

      Dipersilakan. :-)

      • zul alip shah 27 Julai 2012 at 5:37 pm Reply

        cikgu sya nak cakp nihh ada kee solat sunat gerhana matahari?

        • Cikgu Hamzah 27 Julai 2012 at 6:40 pm Reply

          ada… sunat dilakukan sepanjang gerhana berlaku

  7. nur syamiratul nabilah 24 April 2012 at 9:46 pm Reply

    cikgu bleh saya tanye tk?apakah maksud korona???

  8. saiyidah nadhirah 7 Mei 2012 at 4:46 pm Reply

    bleh x tunjukkan teknik jawab soalan utk tajuk ni?coz taon ney saye nk ambil UPSR and kalau ade kt cni senang saye nk tgk teknik2 jwbnye mcm mne………………….

  9. Fareez Mansur 14 Mei 2012 at 3:18 pm Reply

    Saya nak minta izin gunakan nota ini untuk anak saya.
    Terima kasih. Semoga Allah memberkati Cikgu.

    Fareez

  10. maz 2 Jun 2012 at 6:24 pm Reply

    cikgu..
    bolehkah terangkan serba sedikit tentang gerhana penuh, gerhana separa dan gerhana anulus..
    terima kasih..

    • Cikgu Hamzah 12 Jun 2012 at 12:08 am Reply

      Gerhana penuh berlaku apabila keseluruhan Matahari dihalang sepenuhnya oleh Bulan.
      Pemerhatian : kawasan yang mengalami gerhana penuh akan gelap sepenuhnya seperti malam.
      Inferens : Kerana berlaku gerhana penuh

      Gerhana separa berlaku apabila sebahagian daripada Matahari dihalang oleh Bulan untuk sampai ke Bumi.

      Gerhana anulus berlaku ketika gerhana penuh. Gerhana anulus atau disebut gerhana cincin kerana pandangan Matahari yang terlindung oleh Bulan tetapi korona Matahri tetap boleh terlihat sehingga membentuk seperti cincin.

      Korona ialah bahagian luar Matahari, iaitu atmosfera Matahari.

  11. Rini Susi Indahati Binti Jamaluddin 7 Jun 2012 at 10:20 am Reply

    Assalamualaikum….terima kasih di atas info yang diberikan… saya mengambil kebanyakan imej yang ada di blog cikgu untuk membuat powerpoint pengajaran saya buat anak-anak didik saya.
    Mereka sangat suka dengan imej-imej yang berwarna-warni ketika saya mengajar khasnya anak-anak didik saya yang lemah. Terima kasih.

    • Cikgu Hamzah 12 Jun 2012 at 12:02 am Reply

      W’salam. Dipersilakan. Imej di sini pun saya cedok dari Internet juga. :-)

      • Natasha Binti Ahmad Azman-Kelantan 16 April 2013 at 3:39 pm Reply

        Cikgu..abg saya cakap kalau berlaku gerhana matahari..kita mesti memakai cermin mata hitam..kalau x pkai akan menjadi buta…mohon keterangan

      • Haris 6 September 2013 at 7:59 pm Reply

        Cikgu Saya haris bin Ghani Rehman boleh terang kan Saya tentang korona

    • athirah najihah 12 September 2012 at 1:46 pm Reply

      esok saye akn menduduki peperiksaan upsr mata pelajaran yg terakhir iaitu sains,cikgu sye suruh baca buku tajuk geseran,daya,gerhana,mesin ringks dan mesin kompleks yg bakal keluar esok…..

      • athirah najihah 12 September 2012 at 1:49 pm Reply

        bolehkah cikgu brikan kpada sye tentang tajuk tajuk tersebut???sye perlukan semua itu ….salam.

        • Cikgu Hamzah 12 September 2012 at 4:55 pm Reply

          Untuk tempoh tinggal beberapa jam, cukup sekadar adik semak balik semua latihan yang pernah adik buat. Cuba buat semula soalan-soalan yang telah dibuat. Adik akan dapati banyak soalan adalah berulang-ulang. Buat yang terbaik, insya ALLAH adik dan semua murid Tahun 6 boleh lakukan yang terbaik dan mendapat kecemerlangan. :-)

  12. Norfizana Mohd Asroro 12 Jun 2012 at 10:20 pm Reply

    minta izin untuk gunakan info cikgu bg pnp saya..

  13. ilyana natasha 19 Jun 2012 at 10:47 am Reply

    cikgu,saya nak tahu..planet dekat sistem suria sebenarnya ada berapa ?

  14. Anis nadhirah 22 Ogos 2012 at 9:42 pm Reply

    12 lah

  15. Burn-j Jafa 6 Disember 2012 at 12:02 pm Reply

    tk

  16. Putry Namy 14 Januari 2013 at 8:59 pm Reply

    Aku suka banget ada doa doanya i like this :*

  17. michella eve 5 April 2013 at 3:17 pm Reply

    bagaimana kah gerhana boleh berlaku?

  18. muhammad aiman 12 April 2013 at 11:34 am Reply

    bagaimanakah bulan pergi ke bumi

    • nijamsyikin 9 Julai 2013 at 7:50 pm Reply

      mana boleh bulan pergi ke bumi

      • nik syikin 9 Julai 2013 at 7:55 pm Reply

        adkh boleh bulan pergi ke bumi? sethu sya x boleh

  19. Sir Luy 15 April 2013 at 10:28 am Reply

    Tq Cikgu 4 info..

  20. k 16 April 2013 at 9:58 am Reply

    ok gerhana bulan tu pa dia

  21. aiat 16 April 2013 at 10:00 am Reply

    bodoh

  22. k 16 April 2013 at 10:00 am Reply

    sapa kata bodoh dia yang bodoh.

  23. k 16 April 2013 at 10:03 am Reply

    oi babi jom gaduh

  24. aiat 16 April 2013 at 10:04 am Reply

    hang bodoh k

  25. aiat 16 April 2013 at 10:05 am Reply

    jom kat jeti penang ada bran

  26. aiat 16 April 2013 at 10:06 am Reply

    jom gaduh kat rumah lili

  27. k 16 April 2013 at 10:06 am Reply

    pukul berapa?

    • k 16 April 2013 at 10:08 am Reply

      9

  28. aiat 16 April 2013 at 10:07 am Reply

    pukul 10

  29. k 16 April 2013 at 10:09 am Reply

    pau basi

  30. aiat 16 April 2013 at 10:11 am Reply

    woi jawab ha cering ha

  31. aaatga 16 April 2013 at 10:13 am Reply

    oiitt

  32. fadli 16 April 2013 at 10:13 am Reply

    fauzi

  33. aaatga 16 April 2013 at 10:13 am Reply

    aiat gila

  34. aiat 16 April 2013 at 10:14 am Reply

    butuh

  35. aaatga 16 April 2013 at 10:14 am Reply

    agyagg

  36. fadli 16 April 2013 at 10:14 am Reply

    aizat main

  37. ana 16 April 2013 at 10:15 am Reply

    bila waktu nak solat gerhana

  38. fadli 16 April 2013 at 10:16 am Reply

    amar

  39. ana 16 April 2013 at 10:16 am Reply

    fadli ngoi

  40. fadli 16 April 2013 at 10:17 am Reply

    amar love hazidar

  41. ana 16 April 2013 at 10:17 am Reply

    hehehehhhehehehee fadli bodo ngoi fadli like hazidar dan syamira

  42. ana 16 April 2013 at 10:18 am Reply

    pali romen

  43. fadli 16 April 2013 at 10:18 am Reply

    amar ble

  44. fadli 16 April 2013 at 10:19 am Reply

    dengan sapa

  45. asony 16 April 2013 at 10:39 am Reply

    fadli love hazidar fadli love hazidar fadli love hazidar fadli love hazidar fadli suka hazidar fadli love hazidar fadli suka hazidar fadli suka intan tolong tulis komen ni banyak kali azmi nina suka fadli aiman

  46. Natasha Binti Ahmad Azman-Kelantan 16 April 2013 at 3:35 pm Reply

    Cikgu..Saya murid Tahun 6..Berasal dr Kota Bharu..Dan menetap di Pasir Puteh..saya ada sedikit soala…Bilakah gerhana bulan & gerhana matahari berlaku..?Pada empat tahun yang lepas..Saya telah melihat gerhana..tp saya x pasti itu gerhana apa…Skrg ni saya sedang belajar dalam tajuk ni…Saya x faham tentang bagaimana terjadinya gerhana..semasa saya melihat gerhana tersebut..warnanya jingga…ianya sgt besar..harap cikgu dpt membantu dan doakan saya mendapat 5A dlm UPSR yg akan dtg…Terima kasih..

  47. asony 16 April 2013 at 5:16 pm Reply

    fadli suka hazidar forever

  48. rara 17 April 2013 at 8:37 am Reply

    licau yu

  49. rara 17 April 2013 at 8:38 am Reply

    hazidar
    suka fadli

  50. iffah 17 April 2013 at 8:08 pm Reply

    terima kasih.kerana paparkan info nie.

  51. iffah 17 April 2013 at 8:10 pm Reply

    Esok saya ada periksa ipirasi juara.b.sains.sekali lagi saya ucapkan terima kasih.

  52. cg nita 20 April 2013 at 11:59 pm Reply

    terima kasih untuk segala ilmu yang cg curah. saya guna untuk mengajar anak saya.

  53. MOHD RYAN DEE 1 Mei 2013 at 11:08 am Reply

    EM
    ……

  54. quiet 8 Mei 2013 at 6:34 am Reply

    tq cikgu sekarang nie barulah saya faham..!

  55. nur syafiqah adilla 24 Mei 2013 at 11:28 pm Reply

    sekarang saya sedang dalam proses membuat buku skrap dan merujuk nota

  56. nur syafiqah adilla 27 Mei 2013 at 4:31 pm Reply

    tolong doakan saya dapat 5A upsr yang akan datang

  57. cloule 29 Mei 2013 at 6:49 pm Reply

    terima kasih, cikgu.

  58. Annas 10 Jun 2013 at 11:32 am Reply

    Terima kasih ya cikgu…

    cikgu luar biasa, menggabungkan 2 pelajaran sekaligus.

    cikgu luar biasa

  59. Alya Nadhirah 12 Jun 2013 at 9:26 pm Reply

    Cikgu , Terangkan pasal bayang-bayang mengikut waktu . Saya kurang phamm , Waktu dan bayang-bayang , Saya tak tahu mcm mana nak jwab dalam exam punya paperr ,. :) Thankk

  60. Afiq Ku 16 Jun 2013 at 8:21 pm Reply

    saya nak tanya soalan mengapakah kejadian gerhana bulan tidak berlaku setiap malam

  61. Remon 24 Jun 2013 at 11:21 pm Reply

    boleh ka ckgu Hamzah beritahu semua tajuk yg kemungkinan besar akan keluar dalam upsr 2013 ini?..untuk memudahkan saya mengulangkaji

  62. elzye petrus 27 Julai 2013 at 4:58 pm Reply

    muga2 elzye dpat 5a…dlm UPSR…amin…

    • Cikgu Hamzah 30 Julai 2013 at 2:30 pm Reply

      Amin ya robbal ‘alamin… Banyakkan berdoa dalam bulan puasa. Insya ALLAH…

  63. najihah 14 Ogos 2013 at 11:50 am Reply

    ya la cikgu, bagitaula tajuk apa yang akan naik dalam UPSR nanti. bolehkan cikgu .

  64. ain rasyiqah binti musa 17 Ogos 2013 at 12:11 pm Reply

    cikgu bagitahula tajuk ape yang keluar dalam upsr

  65. Muhammad Akmal Ikmal 20 Ogos 2013 at 5:39 pm Reply

    cikgu,saya tahun enam .Cikgu,mengapakah kejadian gerhana matahari biasanya berlaku lebih singkat berbanding gerhana bulan?

  66. ambrin fitri 21 Ogos 2013 at 10:23 pm Reply

    Cikgu , Terangkan pasal bayang-bayang mengikut waktu . Saya kurang phamm , Waktu dan bayang-bayang , Saya tak tahu mcm mana nak jwab dalam exam punya paperr dan berlainan hari? Adakah kerana bumi dan bulan bergerak di orbit masing2

  67. ainon mardiah bt mahidin 30 Ogos 2013 at 9:48 am Reply

    ASSALAM..IZINKAN SAYA MENGGUNAKAN NOTA CIKGU UTK ANAK SAYA YANG AKAN MENHGHADAPI PEPERIKSAAN UPSAR TAHUN INI 2014. DIA MENGHADAPI MASALAH UTK SCORE MATAPELAJARAN SAINS KATANYA SUSAH NAK FAHAM LEBIH-LEBIH LAGI UTK BAB GERHANA . SYA MOHON BANTUAN AGAR SAYA DAPAT MEMUDAHKAN AGAR BAB INI MUDAH DIFAHAMI. TERIMA KASIH

  68. Ikmalhafiz SKBR 2 September 2013 at 8:53 pm Reply

    cikgu..gerhana matahari berlaku pada waktu siang kah??
    manakala gerhana bulan pada waktu malam??

  69. afiqah najwa 11 September 2013 at 6:55 pm Reply

    cikgu,saya nak tanya sikit, macam mana kita nak buat conclusion dan inferen untuk gerhana matahari soalan bahagian B

  70. wieam aidarus 13 September 2013 at 5:31 pm Reply

    assalamualaikum,buku bantu cemerlang UPSR buat soalan “berapa lamakah kejadian gerhana bulan dan matahari?”

  71. norliza binti rohini 25 November 2013 at 11:39 am Reply

    terima kasih kerana maklumat ustaz telah membantu saya menyiapkan tugasan PAI 4 dengan lebih sempurna. sukran

  72. yana 5 Disember 2013 at 6:14 pm Reply

    cikgu kenapa matahari tiada pada waktu malam ?

  73. arief haiqal 19 Mac 2014 at 12:50 pm Reply

    cikgu adakah matahari mata pada setiap hari/hari punye mata?

  74. yasfiq piss yoo 19 Mac 2014 at 12:55 pm Reply

    cikgu adakah matahari mempunyai mata?

  75. exo growl 9 April 2014 at 2:24 pm Reply

    wow cute nyer,,,,,,hahuhihohe

  76. exo growl 9 April 2014 at 2:24 pm Reply

    x de…….

  77. exo growl 9 April 2014 at 2:25 pm Reply

    cikgu….gerhana bulan berlaku brape tahun skali

  78. cuty 9 April 2014 at 2:29 pm Reply

    ape itu gehana bulan ni,,,,gue ngak ngerti kok si……ape ek????????

  79. syazani love sofea 9 April 2014 at 2:31 pm Reply

    sofea cantik x???????

  80. badri x cool 9 April 2014 at 2:34 pm Reply

    badri coolker?????badri poyo

  81. ain cute 9 April 2014 at 2:35 pm Reply

    ain iron man

  82. badri power dan pondan 9 April 2014 at 2:38 pm Reply

    badri sewel

  83. syikin cute dan pondan 9 April 2014 at 2:40 pm Reply

    syikin love syazani

  84. akhwat 10 April 2014 at 9:04 am Reply

    terimakasih atas infonya cikgu. Salam dari Indonesia :)

  85. Nurul Izzati 16 April 2014 at 5:13 pm Reply

    cikgu bolehkah saya menanya gerhana matahari berlaku 5 minit-30 minit betul keee

  86. syazana aziz 18 April 2014 at 11:38 am Reply

    kalau komen mcm ni baru best

  87. irdina haifa 18 April 2014 at 11:40 am Reply

    saya dan syazana sekolah dekat perlis

    • syazana aziz 18 April 2014 at 11:46 am Reply

      salam semua;)

  88. syazana aziz 18 April 2014 at 11:44 am Reply

    kalau lapar pergi kedai harumanis dekat perlis pepuatakaan kangar perlis

    • syazana aziz 18 April 2014 at 11:45 am Reply

      ok
      jom

      • syazana aziz 18 April 2014 at 11:51 am Reply

        hello baby

  89. hanis amira 18 April 2014 at 11:44 am Reply

    salam cikgu boleh ka saya tanya bilakah gerhana bulan belaku ??????

  90. anis solehah 18 April 2014 at 11:48 am Reply

    salam cikgu bolehkah saya tanya tentang gerhana bulan??????

Sila komen di sini

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers