Kuching

Sebagai pelengkap cerita CH berwisata di Bumi Kenyalang. Sebelum ini CH telah bercerita berkisar Taman Buaya Jong, Gua Pari, Kampung Budaya Sarawak, dan juga Pasar Serikin.

Kuching memang antara lokasi yang menarik untuk dilawati. Dari aspek kebudayaan, kesenian, makanan, serba-serbi memberikan kelainan dan pasti amat mengujakan anda.

Perjalanan CH ke Sarawak membawa bersama rakan-rakan guru. Kebetulan sebelum tu terkejut dengan kadar tambang murah Air Asia, ramai la kawan-kawan yang nak ikut sama. CH sekaligus menjadi pemandu pelancong. Ini kali kedua CH ke Kuching. Kali pertama, CH berada dalam Tingkatan 4. Lama dulu. Tapi mereka memberi kepercayaan untuk CH membawa mereka. Okey, aje la.

Sampai Kuching waktu malam. Jadi, cuma tidur je, bila sampai rumah inap kami. Di atas, kami bergambar di terminal LCC.

Pagi-pagi, kami ke Pasar Serikin. Baliknya, kami ke Gua Pari dan Taman Buaya Jong, kami kembali ke Bandar Raya Kuching. Singgah solat di Masjid Negeri.

Masjid negeri, dan kereta yang kami sewa.

Bangunan DUN yang boleh terlihat dari Masjid Negeri. Dari sini, kami ke seberang sungai melalui jalan kereta. Jika anda ada GPS, boleh la membantu.

Di sana, deretan gerai-gerai menjual kek lapis!

Banyak juga’tester’. Makan tester pun, kenyang juga, kan? Tapi tak rancang nak beli lagi. Nak beli fresh bila nak balik ke semenanjung semula.

Ngap…

Kemudian, malam kami makan di Taman Kereta. Taman Kereta ni adalah kompleks parkir kenderaan. Tetapi, di atasnya, ada medan selera makanan laut.

Ada banyak gerai pilihan. Duduk je la di mana yang berkenan di hati.

Muka , kekenyangan.

Pagi kedua, kami ke Kampung Budaya Sarawak. Setengah hari juga di sini.

Kami ke Kuching Waterfront petangnya. Di tengah-tengah bandar raya, berderetan kedai-kedai kraftangan, baju-baju dan lain-lain yang boleh dibeli dengan harga yang berpatutan.

Di pinggiran sungai.

Kalau nak…

Malamnya kami ke tempat makan hasil usaha niaga anak saudara CH di Kuching. Kini, bernama Onethreetwo Station. Ni gambar kami di sini.

Cucu saudara. Rasa nak cubit-cubit, je.

Malam kedua, pergi ke kedai kek lapis untuk beli, bukan semata-mata nak rasa.

Susunan testernya macam pada hari raya.

Pagi hari ketiga, kami juga ke Annah Rais. Di sepanjang jalan ke sana… Pemandangan, sangat menakjubkan!

Di Annah Rais. Muzium hidup.

Rumah tengkorak.

Di Annah Rais, kita dapat merasai sendiri suasana perkampungan rumah panjang, pekerjaan mereka, dll.

Kami juga ke pusat tembikar.

Boleh mencuba.

Kawasan kilang.

Bukan pekerja susun barang, ya!

Kemudian kami singgah untuk makan mi kolok (entri akan datang) dan seterusnya…

Ikan terubuk masin, antara yang wajib dicari.

Inilah rumah inap yang kami sewa selama dua malam.

Juga dua buah kereta MyVI.

Jumpa lagi, Kuching!

Akan datang (yang berkaitan dengan Kuching): Mi Kolok yang sedap, tempat makan sedap, yang sedap-sedap belaka.

CH : Ringkasan perjalanan ke Kuching.

2 thoughts on “Kuching

1. Fiza Fiq 5 Jun 2012 at 5:54 pm Reply

wah,,bestnya dapat merantau ke kuching..nk juga..

• Cikgu Hamzah 5 Jun 2012 at 9:24 pm Reply

rajin-rajin la buka Air Asia, mana tau dapat tiket murah / singgit / 0 …🙂

Sila komen di sini

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )