Sains UPSR 2011… Sepintas Lalu

Pagi tadi, 8.15 pagi hingga 9.30 pagi, semua murid Tahun 6 yang mendaftar peperiksaan UPSR menduduki kertas Sains kod 018. Di kalangan murid, mungkin ada guru yang memberitahu soalan-soalan yang mungkin keluar dalam Bahagian B. CH juga tak terkecuali, ada juga diberitahu oleh rakan guru yang lain. Namun CH tidak menghebahkannya kepada murid-murid CH. Juga tidak dihebahkan dalam blog CH. Pertama, ditakuti tidak tepat. Kedua, kalau ditakdirkan tepat, CH akan kena bersoal jawab sumber soalan, dikhuatiri soalan bocor. Apa yang CH tahu, banyak topik telah CH dedahkan kepada semua murid CH di dalam kelas. Kalau mereka boleh faham semua latihan, insya ALLAH, apa sahaja bentuk soalan, mereka pasti boleh jawab.

Apa yang pasti, tidak ada soalan baru. Pusing-pusing, soalan tentang tujuan, pemboleh ubah, maklumat dikumpulkan, hubungan, corak, inferens. Yang menjadi cabaran kepada mereka ialah bagaimana untuk mengenal pasti apakah pemboleh ubah dimanipulasikan, apakah pemboleh ubah bergerak balas.

Ada beberapa soalan yang mudah. Contohnya, soalan kulapok roti, pemboleh ubah dimanipulasikan (PDM) yang CH pasti boleh diterima ialah keadaan roti, atau kehadiran air. Ini kerana ada roti dalam keadaan kering, dan ada roti dalam keadaan lembap. Seperti yang CH telah beritahu dalam Tutorial, jika perkara dalam jadual terdiri dari satu perkataan, kita kena lihat gambar (jika ada, atau baca soalan) untuk membentuk dua perkataan atau lebih. Jadual yang diberikan hanya sekadar perkataan roti.

Pemboleh ubah bergerak balas (PGB) pula boleh diambil terus dari jadual, iaitu kehadiran kulapok.

Soalan yang menunjukkan akuarium yang diisi air dan beberapa objek, ini memang agak mengelirukan terutama bagi mereka yang sudah dibiasakan dengan gambar perbandingan, jadual ataupun graf. Gambar yang ditunjukkan tidak ada apa-apa perbandingan yang menunjukkan sebelum eksperimen dan selepas eksperimen. Walau bagaimanapun, aktiviti ini memang ada dalam buku teks Tahun 4 (mungkin juga guru menjadikannya sebagai aktiviti PEKA semasa Tahun 4).

Untuk soalan ini, PDM ialah jenis objek. PGB pula ialah kebolehan objek untuk terapung, atau kebolehan objek untuk tenggelam, atau sifat objek.

Jadi, bagaimana hendak membuat kesimpulan? Biasanya (sehingga tarikh ini, tutorial membuat hubungan/hipotesis/kesimpulan masih belum CH sediakan) guru membimbing murid dengan kaedah

Apabila ……………………….PDM………………………….. bertambah / berkurang,

maka …………………………….PGB……………………………. bertambah / berkurang 

atau

Bertambah / berkurang  ………………………………….PDM…………………………………

bertambah / berkurang …………………………………..PGB…………………………….

Jadi, bagaimana hendak mengatakan kebolehan terapung bertambah atau berkurang? Kesimpulan bagi kes soalan ini, cukup sekadar melihat eksperimen ini dan membuat pernyataan umum. Jawapan CH: Objek-objek plastik dan kayu akan terapung di dalam air.

Berkenaan soalan planet, PDM ialah suhu planet (maaf, CH tak pasti, suhu planet atau suhu persekitaran, hanya mengingat soalan berdasarkan pembacaan sepintas lalu), ,manakala PGB ialah keadaan permukaan planet.

Soalan gear bagi CH adalah bonus kerana terdapat jadual. Semua jawapan boleh didasarkan kepada jadual yang diberikan. Begitu juga dengan soalan berkenaan larian.

Apa-apa pun, CH berdoa dan berharap agar semua murid CH di sekolah dan juga para pembaca blog agar mendapat kejayaan cemerlang dalam peperiksaan Sains dan juga UPSR keseluruhannya. Banyakkan berdoa. Yang menanda kertas ialah manusia. Manusia tergantung kepada emosi. Moga-moga emosi yang stabil dan ceria membolehkan penandaan kertas lancar dan tidak terlalu cerewet.

Berdoalah sehingga keputusan peperiksaan diumumkan.

Sila komen di sini

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: