Teknik Umum Bahagian B

Diberikan di bawah adalah teknik am cara menjawab Bahagian B dalam soalan Sains UPSR. Dari masa ke masa, CH akan menjelaskan cara menjawabnya.

 

(1) ialah pemboleh ubah dimanipulasikan. Ada sesetengah guru menggunakan simbol PM, WTC, TC.

(2) ialah pemboleh ubah bergerak balas. Ada sesetengah guru menggunakan simbol PB, WTO, TO.

71 thoughts on “Teknik Umum Bahagian B

  1. arisha 7 Julai 2012 at 11:07 pm Reply

    buat satu gambar rajah dengan jawapan lengkap boleh?????satu je

    • Cikgu Hamzah 13 Julai 2012 at 3:03 pm Reply

      Saya akan tunjukkan apa yang patut dilakukan calon pada kertas peperiksaan nanti. :-)

  2. Eunice Johney 21 Julai 2012 at 1:34 pm Reply

    sebenarnya sye thun formula nk menjawab tpi sye keliru dgn jawapan yg hendak sye brikan krana kekadang jawapan mesti konsep sainss… :L

    • ayu izzatie binti mohd firdaus 7 September 2012 at 3:16 pm Reply

      cikgu macam mana nak jawab pemerhatian?

  3. nur hazwani badaruzaman 12 Februari 2013 at 6:01 pm Reply

    macam mane nak jawab hubungan ?

  4. Cikgu Hamzah 12 Februari 2013 at 8:13 pm Reply

    Untuk soalan pemerhatian, jawab hanya berdasarkan apa yang mungkin boleh dilihat, dipegang, dirasa. Jika ada dua benda yang diuji, buat perbandingan.

    Contoh :
    Ahmad lebih tinggi daripada Roslan. (boleh dilihat, perbandingan)
    Warna kertas litmus biru berubah menjadi merah. (dilihat)
    Larutan P berasa masam. (dirasa)
    Permukaan Q lebih kasar.

  5. anis 12 Februari 2013 at 8:14 pm Reply

    hubungan-x silap saya smkin brtmbh atau berkurang…..kalau pemerhatian apa yg sedang kita lihat…betul x cikgu? emm cikgu sya nk tanye, kalau corak pnjg bayang-bayang tu cam ne?

    • Cikgu Hamzah 12 Februari 2013 at 8:18 pm Reply

      Betul tu, Adik Anis.
      Boleh dijawab sama ada,
      Semakin bertambah (atau berkurang) ………………………….(PM)……………………………………..,
      semakin bertambah (atau berkurang)………………………………(PB)…………………………………..

      ataupun

      Jika ………………………………….(PM)…………………………….. bertambah (atau berkurang),
      maka ……………………………………..(PB)…………………………… bertambah (atau berkurang).

    • calonUPSR2013 2 Jun 2013 at 10:45 pm Reply

      semakin panjang bayang2 bertambahlah…

  6. Cikgu Hamzah 12 Februari 2013 at 8:14 pm Reply

    Cara untuk menjawab soalan perhubungan, sama seperti cara menjawab soalan ‘kesimpulan’. :-)

  7. anis 12 Februari 2013 at 8:24 pm Reply

    trima kasih cikgu..

  8. Cikgu Hamzah 12 Februari 2013 at 8:58 pm Reply

    Untuk soalan corak (sesetengah soalan menggunakan perkataan: pola),
    tentang bayang-bayang bagi palang yang dipancangkan di bawah cahaya matahari:

    lihat panjang bayang-bayang atau saiz bayang-bayang (jika diberi dalam bentuk lukisan).

    Untuk waktu pagi, corak bayang-bayang : berkurang
    Jika waktu petang, jawapannya : bertambah.

    Ada juga soalan bertanya corak/pola panjang bayang-bayang pada keseluruhan hari tersebut.
    Maka jawapan lebih tepat: berkurang, bertambah.
    (atau)
    berkurang, kemudian bertambah

  9. Cikgu Hamzah 12 Februari 2013 at 8:59 pm Reply

    Jika soalan bertanya: apakah inferens bagi pemerhatian di atas,

    jawapan:

    kerana bumi berputar pada paksinya :-)

    Semoga membantu. ;-)

  10. Rubitah Jamaluddin 2 Mac 2013 at 11:54 pm Reply

    Salam…untuk jawab soalan tujuan…salahkah penggunaan perkataan ‘di antara’ ke ‘antara’ shj…..penggunaan ‘dan’ ke ‘dengan’……

    • Cikgu Hamzah 4 Mac 2013 at 11:02 am Reply

      Pada saya, tidak ada salahnya.

      • NURUL AIN 20 Julai 2014 at 12:07 pm Reply

        SALAM CIKGU TINGGAL ANE NIE MURID DARIPADA SK MERANG

    • Syafika Danissa 30 Ogos 2014 at 3:12 pm Reply

      Teacher saya kata , kalau ikut skema , di antara x boleh guna .

      Cikgu hamzah , heheh sorry . busy body je … ;)

  11. An 6 Mac 2013 at 9:13 pm Reply

    Bagaimana. Buat soalan observation

  12. An 6 Mac 2013 at 9:15 pm Reply

    Cikgu macam mna buat soalan inferens dlm bahasa inggeris

  13. atikah noar 14 Mac 2013 at 7:36 pm Reply

    cikgu mcm mna mhu jawab soalan kesimpulan?

  14. allisha roube 30 Mac 2013 at 2:05 pm Reply

    assalammualaikum……………..cikgu cam mane nk jawab soalan pemerhatian

  15. izzfitri 9 Mei 2013 at 9:01 pm Reply

    Cikgu, betul ke kementerian pelajaran cakap tak boleh guna “kerana” pada awalan sebab,infrens dan hipotesis?

    • Cikgu Hamzah 30 Julai 2013 at 2:44 pm Reply

      Adik fitri bersekolah di negeri mana? Ada negeri yang didedahkan untuk menjawab pemerhatian di hadapan, baru diikuti dengan sebab. Ada juga yang diberi pendedahan langsung kepada sebab (tanpa pemerhatian di hadapan). Tidak ada makluman yang menyatakan format menjawab inferens – tidak boleh dimulakan dengan kerana. Walau bagaimanapun, adik ikut saranan yang diajar guru adik di sekolah.

    • izzfitri 10 September 2013 at 6:34 pm Reply

      SK PPR LEMBAH SUBANG, Selangor cikgu

  16. ika 14 Mei 2013 at 8:36 pm Reply

    cikgu kalau RAMALKAN mcm mane nak jawab

  17. Nur Atiqah Anuar 15 Mei 2013 at 3:09 pm Reply

    cikgu, mcm mna nk mnjwb pmrhatian ??????

  18. Nur Atiqah Anuar 15 Mei 2013 at 3:14 pm Reply

    salam…… cikgu, mcm mna nk jwb pemerhatian dn rmlan????

  19. calonUPSR2013 2 Jun 2013 at 7:43 pm Reply

    cikgu bagaimana hendak jawab soalan pemerhatian?boleh cikgu terangkan…

  20. Alya Nadhirah 12 Jun 2013 at 9:08 pm Reply

    Pasal bayang-bayang dan waktu , saya kurang pahamm , :/

  21. Alya Nadhirah 12 Jun 2013 at 9:09 pm Reply

    Macam manaa ehh ? Mohon terangkan . :/

  22. imran ismail 27 Jun 2013 at 12:33 am Reply

    Cikgu mcm mne nk jwb soalan beri 2 sebab (inferens) ??? :/

  23. imran ismail 28 Jun 2013 at 12:10 am Reply

    Cikgu, mcm mne buat soalan berikan 2 sbb???

  24. nureen syazwina 24 Julai 2013 at 8:55 pm Reply

    cikgu mcm mne nk jawab infrens?

    • Cikgu Hamzah 30 Julai 2013 at 2:31 pm Reply

      Adik perlu berimaginasi dan boleh berfikir logik. :-)

      • NURUL AIN 20 Julai 2014 at 12:09 pm Reply

        salam cikgu macam mane nak jawab soalan b

        • Syafika Danissa 30 Ogos 2014 at 3:13 pm Reply

          Adoiii . kan cg tu dh bg tips -_- :3 . Add ye : Scha Aisyah

  25. Hani Zainurin 30 Ogos 2013 at 4:07 pm Reply

    cikgu,how whant to make a sentences form *pemerhatian* tolong cikgu :) saye da nk upsr tpi sn jep yang saye lemah cikgu!

  26. Nur Fatehah II 8 September 2013 at 2:47 pm Reply

    salm cikgu .. mcm mne ingin menjwb kesimpulan ? cikgu sk sye kate fakta ..

  27. Fatin Aqilah Awatif 10 September 2013 at 6:26 pm Reply

    salam…cg mcm mana nk jwb soalan inferens(sbb)…

  28. nadia(upsr) 11 September 2013 at 8:03 pm Reply

    macam mana nak jawab sbb

  29. Hirzi Hazwan 5 Mei 2014 at 8:59 pm Reply

    Cg macm mana nak jawab infrens?

  30. Nurin Azam Myship 24 Mei 2014 at 8:18 pm Reply

    cikgu,sye cume kurang faham cam mane nk jawab soalan inferens???

  31. sofia adlina 17 Julai 2014 at 3:53 pm Reply

    ckgu, adakah bhgian b perlu menggunakan fakta sains?????

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:55 pm Reply

      Perlu, sekurang-kurangnya sebagai panduan untuk menjawab soalan Inferens.

  32. Fathinah Shahirah 20 Julai 2014 at 12:03 pm Reply

    salam cg sye sgt lmh sains boleh cg tolong bg satu contoh dgn graf ke gambar ke ape 2 je lh aslkn cg ajar sye…sye thn lima …

  33. NURUL AIN 20 Julai 2014 at 12:06 pm Reply

    salam cikgu sye lmh sainscg tolong bgi contoh dgn graf ke gambar ke ape 2 je lahasalkan cikgu ajar

  34. Humaira 20 Julai 2014 at 12:09 pm Reply

    salam cg sye sgt lmh sains boleh cikgu tolong bg satu contoh dgn graf ke gmbr ke ape2 je lah aslkn cg ajar sye…sye thn lima..saye sk merang terengganu

  35. nurul ain 28 Julai 2014 at 8:55 pm Reply

    assalamualaikum cimgu saya lemah sains bahagian b boleh cikgu ajar saya nak buat macam mane

  36. nurul ain 28 Julai 2014 at 8:57 pm Reply

    saya dari sk merang kuala terengganu

  37. Syafika Danissa 30 Ogos 2014 at 3:10 pm Reply

    Cikgu , kalau nk ikut kn skema sains 2014 . Soalan tujuan mmg tak boleh guna “di antara”
    Mesti guna “antara” . Lagi satu jgn guna perkataan -dan . Mesti guna dgn . Skema 2014, inferens x boleh guna perkataan “mempengaruhi” . Keadaan mnjadi rumit bg saya bila x boleh guna perkataan mempengaruhi . Ayah saya , penanda fizik spm , kata blh guna mempengaruhi .. tapi teacher2 dkt sekolah kata x boleh . Apapun tq sbb dh bagi tips2 jwb bhg B . Assalamualaikum .. :)

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:53 pm Reply

      Aspek bahasa tidak mempengaruhi markah. Contohnya, untuk menyiasat hubungan antara (saya memang guna ANTARA, sila rujuk semula), sebab kalau menggunakan di antara, perkataan ini merujuk tempat, saya berdiri di antara dua batang pokok.

      Yang mempengaruhi pemarkahan ialah istilah-istilah atau terma yang saintifik, contohnya : kerana Bumi berpusing mengelilingi Matahari. Jika merujuk kamus, berpusing juga sama maksud dengan berputar, tetapi dari segi saintifik, berpusing tidak tepat.

      Untuk inferens, bukan tak boleh, tetapi tidak digalakkan kerana ada jawapan yang lebih tepat yang spesifik. Jika perkataan mempengaruhi digunakan, jawapan masih lagi umum dan boleh dipersoalkan.

  38. Fatiha Najihah 31 Ogos 2014 at 12:32 pm Reply

    Assalamualaikum cikgu :) Kalau nak jawab kesimpulan , boleh tak bagi penyataan umum ?
    Contohnya : Haiwan memerlukan udara untuk hidup . Bolehke macamtu ?

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:44 pm Reply

      Boleh. :-)
      Terutama untuk soalan-soalan
      * PMnya kehadiran ______
      * PMnya jenis ______
      * PBnya mempunyai 2 pola atau lebih

  39. syuhadah 4 September 2014 at 12:19 pm Reply

    BAGAIMANA CARA UNTUK MENJAWAB INFERENS TENTANG FASA FASA BULAN

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:47 pm Reply

      Kerana Bulan berputar mengelilingi Bumi.

  40. syuhadah 4 September 2014 at 12:24 pm Reply

    salam wbt.cikgu hamzah saya ingin bertanya bagaimana menjawab tentang panjang bayang-bayang.

  41. Alis@johari 4 September 2014 at 12:30 pm Reply

    assalamualaikum cikgu hamzah.cikgu hamzah apa khabar.saya ingin tahu tentang frasa -frasa bulan.saya cukup lemah tentang frasa-frasa bulan.

  42. nurul syuhadah saidon 4 September 2014 at 12:34 pm Reply

    salam cikgu saya nak tanya macam mana nak jawab kesimpulan

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:40 pm Reply

      Jika adik tidak faham catatan cikgu di sini, maka adik memerlukan penerangan secara lisan. Sila rujuk guru adik di sekolah.

  43. nurul syuhadah saidon 5 September 2014 at 10:29 am Reply

    salam cikgu hamzah.selasa depan dah exam upsr.boleh cikgu ajar saya sedikit untuk bahagian B

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:37 pm Reply

      Adik boleh cuba soalan-soalan pada Bank Soalan Sains > Latihan 2014. Jawapan cadangan ada disediakan.

  44. alis@johari 5 September 2014 at 10:31 am Reply

    assalamualaikum ckgu.saya ingin bertanya bgamana nk jwab faktor…..?????

    • Cikgu Hamzah 9 September 2014 at 9:36 pm Reply

      Apa maksud soalan faktor? Dalam bahagian B, tidak ada soalan yang menggunakan kata kunci faktor. Dalam bahagian B, semua soalan adalah berasaskan Kemahiran Proses Sains, tidak ada soalan yang melibatkan pengetahuan (definisi, senaraikan, apakah dsb).

  45. kausikausaliya 10 September 2014 at 2:39 pm Reply

    selamat sejahtera cikgu.saya ingin nak bertanya macam mana nk menjawab soalan inferens/sebab itu

  46. azfarshameem 29 September 2014 at 11:08 pm Reply

    cikgu saya nk tanya macam mana nk menghafal fasa fasa bulan dengan mudah dalam upsr nanti cikgu

  47. wdsf 3 Oktober 2014 at 9:04 pm Reply

    hello

  48. azura stylish 28 Oktober 2014 at 3:31 pm Reply

    assalam cikgu ce mne nk jwab soalan inferens ….inferens tu pemerhatian
    tpi pemerhatian tu nk ambil dri mna berdasarkan gambar…

    #tolong balas sbb esok sya nk periksa sains dah

Sila komen di sini

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 49 other followers