Sebagai langkah paling awal untuk mahir dalam Bahagian B ialah mengenal pasti pemboleh ubah yang terlibat dalam aktiviti / eksperimen dalam soalan berkenaan.
Pemboleh Ubah Dimanipulasikan – Pemboleh Ubah Bergerak Balas
Untuk tutorial ini, CH menggunakan pendekatan Bahasa Melayu. Guru anda mungkin menggunakan pengenalan ” TO ” “TC” atau “WTO” “WTC” atau mungkin juga “T2O” “T2C” dan ada juga “C” dan “O/M”. Kesemuanya digunakan sebagai nota ringkas atau penandaan yang mesti diconteng oleh murid di atas kertas soalan bagi memudahkan murid menjawab soalan-soalan yang bakal dikemukakan. Namun, pedoman ini amat membantu jika anda seorang murid yang membaca, menulis dan berfikir dalam Bahasa Inggeris (objektif asal PPSMI).
Untuk itu, CH akan menggunakan dua istilah sahaja: No. 1 dan No.2. Jadi, bagaimana nak kaitkan dengan pembolehubah tersebut?
Bayangkan kalau kita dimarahi ibu kita kerana menipu ibu kita. Ibu kita pasti akan memarahi kita sambil menuding jari telunjuk ke arah kita sambil memberi amaran supaya beringat.
Jadi, kerana menipu, kita dimarahi sambil dituding jari telunjuk. Jari telunjuk (1 jari), menipu (manipulasi).
Bagaimana anda bergerak (pergi) ke sekolah? Bas? Basikal? Jalan kaki? Asasnya, pasti kita pergi menggunakan 2 kaki. 2 kaki, bergerak ke sekolah.
Kesimpulannya, No. 1 – pemboleh ubah dimanipulasikan. No.2 – pemboleh ubah bergerak balas.
Bagaimana nak menentukan No. 1 dan No. 2?
Bentuk 1 : Jadual (Kes 1)
Minggu |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Bilangan Katak |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Bilangan Belalang |
100 |
90 |
80 |
70 |
60 |
No. 2 biasanya adalah yang paling kanan atau paling bawah. Kalau kita tunjuk ‘peace’, pasti kita guna tangan kanan, dan ‘peace’ menunjukkan dua jari.
Jadi, No.2 ialah bilangan belalang.
No. 1 pula biasanya sebelum No. 2. Maka, No. 1 ialah bilangan katak.
Soalan:
Nyatakan pemboleh ubah dimanipulasikan.
Bilangan katak.
Apakah pemboleh ubah bergerak balas?
Bilangan belalang.
Bentuk 1 : Jadual (Kes 2)
Kadangkala, terdapat juga jadual 3 kolum tetapi tidak mematuhi kes 1.
Saiz sangkar |
Purata jisim asal kucing (kg) |
Jisim kucing selepas dua minggu (kg) |
Kecil |
1.2 |
1.3 |
Sederhana |
1.2 |
1.7 |
Besar |
1.2 |
2.1 |
Dalam apa bentuk atau berapa bilangan kolum jadual sekalipun, No.2 tetap yang paling kanan atau yang paling bawah. Yang berubah ialah No.1 sahaja.
Sekiranya didapati sebelum No.2, maklumat angka adalah sama kesemuanya, maka No.1 berpindah ke kolum sebelumnya iaitu saiz sangkar.
Soalan:
Apakah pemboleh ubah dimanipulasikan?
Saiz sangkar.
Nyatakan pemboleh ubah bergerak balas.
Jisim kucing selepas dua minggu.
Bentuk 2: Graf
Untuk graf, anak panah ke kanan ialah No.1. Panduan mengingat, apabila kita hendak menunjuk arah apabila ditanya orang, sebagai contoh, “Di manakah arah ke sekolah?” , maka kita akan menunjukkan arah dengan tangan kanan menggunakan satu ibu jari.
Anak panah ke atas pula ialah No.2.
Soalan:
Nyatakan pemboleh ubah dimanipulasikan.
Tahun penyiasatan.
Nyatakan pemboleh ubah bergerak balas.
Bilangan tapir.
Kes khas
Nampak panduan di atas seperti mudah, tetapi ada cabarannya. Ada yang kena kita cari, dan ada yang boleh terus diambil.
Sebagai petunjuk mudah, setiap pemboleh ubah tidak boleh terdiri daripada satu perkataan. Mesti dua perkataan atau lebih.
Contoh.
Kita dapati No.2 ialah isi padu air yang dikumpul. Maka, mengikut panduan di atas, No. 1 ialah span. Tetapi telah cikgu maklumkan, jika No.1 itu terdiri dari satu perkataan, maka kita kena tengok gambar atau baca soalan. Kebiasaannya, gambar akan diberi.
Lihat gambar. Mesti ada satu perkara atau maklumat yang tidak sama antara satu sama lain. Ya, gambar menunjukkan span. Ada tiga span. Tetapi apa yang tak sama antara ketiga-tiga span itu?
Ya, ada span yang kecil. Ada span yang besar. Kecil atau besar, ini adalah berkenaan saiz. Jadi, No.1 ialah saiz span.
Saiz adalah disebut sebagai parameter, span adalah objek.
Sebagai panduan, antara parameter yang biasa digunakan (bergantung kepada soalan/gambar):
– saiz
– ketinggian
-luas tapak
– luas permukaan
– bilangan
Bagi setiap soalan, kenal pasti jawapan-jawapan bagi soalan berikut.
(a) State what is change (manipulated variable). Nyatakan apa yang diubah (pemboleh ubah dimanipulasikan.
(b) State what is observed (responding variable). Nyatakan apa yang diperhatikan (pemboleh ubah bergerak balas).
Soalan 1
Terima kasih cikgu, boleh bantu saya dalam menjawab soalan sains trial bah b dr perak dan kelantan, amat mengelirukan…
Terima kasih Adik Kasih. Kalau boleh, memang cikgu nak masukkan soalan-soalan daripada ujian-ujian percubaan negeri sebagai panduan dalam tutorial cikgu. Cuma cikgu minta maaf, dek kerana kekangan masa, menyebabkan cikgu dapat berbuat demikian untuk masa terdekat. Apa yang adik boleh lakukan ialah meminta tunjuk ajar daripada guru Sains di sekolah adik. Cikgu hanya mampu membantu menyediakan sumber sahaja.
salam,,,cikgu bleh x ajr sy cre2 mgnal pmblehubah2 2,,,
sy xbrpe pmh la,,,lau cikgu nk knekn byran pn sy sngup,,,,sy nk ambik SPM
nie thun dpn,,,
Kalau di dalam tutorial ini, cikgu gunakan pendekatan singkat untuk UPSR sahaja. Untuk SPM, adik kena faham betul maksud pemboleh ubah.
Pemboleh ubah ialah sesuatu yang boleh diukur, seperti saiz, tinggi, bilangan, luas permukaan, dan lain-lain.
Pemboleh ubah dimanipulasi ialah ukuran yang ditetapkan oleh kita. Kita yang tetapkan. Hanya berlaku sebelum dan semasa uji kaji.
Pemboleh ubah bergerak balas ialah ukuran yang terhasil akibat eksperimen/uji kaji. Kita hanya memerhati dan membuat ukuran hasilannya.
Permboleh ubah dimalarkan ialah ukuran yang tidak terlibat dalam uji kaji tetapi mesti sama supaya uji kaji kita sahih.
Contoh: Ujian ikan yang dibela dalam akuarium yang kecil dan akuarium yang besar.
Pemboleh ubah dimalarkan : Bilangan ikan. Maksudnya: Bilangan ikan dalam akuarium kecil dan akuarium besar mesti sama banyak.
Saiz ikan. Maksudnya saiz ikan mesti sama dalam kedua-dua jenis akuarium. (pemboleh ubah dimalarkan ada banyak yang boleh diterima)
Pemboleh ubah dimanipulasikan : Saiz akuarium. Maksudnya: Saiz akuarium telah ditentukan sebelum eksperimen.
Pemboleh ubah bergerak balas : Saiz ikan. Saiz ikan tidak sama, berlaku perubahan saiz selepas diuji kaji.
Didapati, saiz ikan di akuarium yang besar lebih besar berbanding saiz ikan di akuarium kecil kerana ruang yang terhad.
c. tq krana nota yg c. bri kn brhasil semasa sya buat latihan ngeri kelantan tapi negeri perak susah lh sya cma dpt 82 je yg klantan dpt 90. tq!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! c.gu
Terima kasih Adik Suhaila. Cikgu bersyukur apabila nota cikgu memberi manfaat kepada adik-adik. Cuma yang cikgu agak ralatkan apabila halaman tutorial ini masih belum lengkap sepenuhnya. Bahkan halaman pemboleh ubah ini pun sebenarnya belum lagi lengkap. Kekangan masa menyebabkan cikgu tidak sempat untuk menyiapkan halaman tutorial ini. Insya ALLAH, mudah-mudahan cikgu boleh siapkan sepanjang cuti Disember nanti untuk panduan lengkap calon-calon UPSR 2012.
cikgu skrang nie sy dah faham tentang pemboleh ubah
terima kasih adik… Pun begitu, masih ada kelemahan yang masih dalam kajian cikgu dan juga dalam maklum balas murid cikgu.
Juga ada bahagian seperti graf, gambar, dll yang masih belum diterangkan. Insya ALLAH, akan ditambah baik dalam bulan Feb ini juga.
cikgu bleh x toong ajar saye care untuk menjawab soalan pemerhatian……..
untuk soalan pemerhatian, sama ada adik boleh jawab perubahan corak (contoh : populasi harimau semakin berkurang), atau apa yang boleh dilihat selepas dibuat eksperimen (contoh : pokok membesar ke arah lubang) atau apa-apa sahaja yang boleh dicapai dengan deria rasa, bau dengar, lihat, sentuhan (pancaindera) , contoh : larutan L berasa masam, contoh lain : permukaan N lebih licin daripada permukaan M, contoh lain : kambing P lebih gemuk daripada kambing Q.
JANGAN JAWAB perkara yang tidak boleh dicapai pancaindera – banyak murid menjawab inferens dalam soalan pemerhatian.
SALAH : Kambing P kurang persaingan makanan daripada kambing Q / Permukaan N kurang daya geseran daripada permukaan M. / Semakin banyak harimau diburu …. ini adalah jawapan inferens bagi pemerhatian contoh di atas (walaupun tidak bermula dengan KERANA)…
Cikgu akan membuat penerangan contoh cara menjawab PEMERHATIAN dalam masa terdekat. Terima kasih. 🙂
skrg sya dha fhm dha ckit2 tntg pmb0leh ubh…law tjuan pnyiasatan plak cikgu.??
blerh ajr ckit kha.
Untuk menjawab tujuan,
mulakan dengan
” Untuk menyiasat hubungan antara ……………………….. dan …………………………… ”
kosong yang pertama, isi p/u dimanipulasi,
kosong yang kedua, isi p/u bergerak balas. 🙂
ckgu , ape prbezaan pemboleh ubah dimanipulasikan n bergerak balas ?
Sekarang sy dh betul2 fhm…mklumlh sy guru bahasa Melayu..,demi ank, sy jd guru sn di rumah.
INI siapa
Macamni rupanya bila nak jawab soalan …..APAKAH TUJUAN PENYIASATAN INI .
kalau soalan carta macammana nak katogerikan yang mana wtc dan wto.
ckg sy x fhm tajuk phases of the moon
Salam. Terima kasih cikgu…dengan nota, latihan dan soalan-soalan ini, saya dapat membantu anak saya lebih memahami istilah-istilah sains.
Terima kasih cikgu..sangat membantu
thank you vry much sir .. vry useful.. please sir add more about science..
Thanks, Mr Moody Blues… 🙂
As salam.. terima kasih cikgu. Amat membantu saya untuk menerangkan topik ini kepada anak saya yang belajar dalam tahun 4 🙂
terima kasih…nota cikgu sangat membantu… semoga ALLAH membalas atas jasa baik cikgu…
Sekadar berkongsi. 🙂
terima kasih ckgu hamzah sekarang sye dh pandai menjawab soalan dimanipulasikan
Assalam..thanx a lot ckgu hamzah.. nota ckgu sgt mmbntu sy utk membimbing murid2 sy bg mnjwb bhgn B.. sy bkn guru opsyen sains yg d amanahkan utk mngjr sains thn1-5 d sbuah skolah Felda..
nota ini sgt membantu, saya seorg ibu…perlu belajar untuk membantu anak saya belajar.tahun 4…kalau ada apa2 tips berguna lagi bole la email kepada saya..
cikgu bleh ajar saya cara cari wtc dan wto
saya didalam kelas memang tak faham akan soalan bahagian B dan sering mendapat C dalam ujian sejakdarjah 4
thanks..banyak saya dapat info….semoga mendapat keberkatan Allah diatas perkongsian ini
saya faham!!!
ckgu klu soalan parameter mcm mna??
sebiji sangt msk kt dlm krts pprksn
perimeter
perimeter saya tahu gile2…
Cikgu saya tak berapa pahamlah Apabila diberikan soalan gambar berajah…. Boleh cikgu terangkan kt saya…..
hebat bohhhhhhhh…………..
cikgu,saya nak maksud pemerhatian?……….
terima kasih cikgu
weweweeweweweweweweee……………….cerita lagi cikgu
cikgu di sklh sy pembolehubah yg sy belajar dipanggil PB, PT dan PM
tapi sy tak ingat semua
cikgu pernah dengar tak PB, PT dan PM
pm/pb/pdm-manipulasi/bergerak balas/dimalarkan
Cikgu .. saya dh fham , sya tk pandai buat soalan kesimpulan .. kesimpulan nk buat mcamana sya thun ni nk kena ulangkaji sungguh2 sbb thun ni UPSR huaa .. ianya menakutkan .
cikgu saya nak masuk ke pemerhatian
Thx teacher
minta cikgu beri contoh jawapan dalam kertas soalan CANANG JPNS 2010 SAINS
cikgu…….saya x beberapa faham la apa itu pemboleh ubah dimanipulasikan yg cikgu kata….
boleh cikgu terangkan……
Aslkm cikgu saya tak fahamlah ape maksud mv,cv,rv
Susahlah.Saya selalu dapat rendah markah sains.Tapi,terima kasih cikgu kerana berkongsi maklumat ini
salam cikgu..sy masih x phm. bagi kata kunci tujuan.
cth:pembolehubah manipulasi:jenis aktiviti(abah)
pembolehubah bergerakbalas:purata kadar pernafasan(aku)
so utk penulisan jawapan:untuk menyiasat hubungan antara———-abah———–dengan
————-aku————–
cikgu saya tak faham macam mana nak bezekan pm dan pb boleh cikgu terangkan….Sekian terima kasih
Teriam kasih ciku …saye dulu sains fail …saya cari kt internet pun sebab nak lulus sebab dah nak exam nih …..harap 2 dapat A aminnnn…doakan yeh 😉
Kalau soalan …Apakah kesimpulan yang boleh dibuat dalam penyiasatan ini ? Cikgu
A) bil guli
B) jisim guli
Kalau soalan inferens cikgu???Saya tak pandai untuk soalan inferens
kalau infrens cari penyebab dia menjadi begitu infrens tu biar logik sikit
Apa hubungan jisim guli dan kelajuan guli semasa menuruni landasan.
adakah makin laju kerana daya tarikan graviti atau makin perlahan kerana geseran bertambah
Terimakasih cikgu..info dan teknik yg sangat berguna kpd saya sbg ibubapa dalam membantu anak2 dalam membuat kerja sekolah
cikgu saya mahu tanya macam mana kita boleh tahu wtc atau wto?
thank you vry much sir .. vry useful.. please sir add more about science..
cikgu bagaimanakah untuk mencari pembolehubah dimanipulasi dan begerak balas jika diberkian gambar sahaja
Bilangan guli PM Dan jisim guli PB
cikgu,boleh x tunjukkan contoh pemerhatian?
Kenapa cikgu wat macam ni tak paham😐
Cikgu boleh tak terangkan lagi tak paham sangat yang pemboleh ubah dimalarkan
Terima kasih ckg, semenjak tukar format ke bahasa melayu ni saya memang keliru tapi tips ckg amat membantu
Terima kasih cikgu ! Sy sdh fhm apa itu pemboleh ubah ! 😀
Macam mana nak mudah ingat waktu jawab soalan periksa.Boleh tolong berikan tips tak
Faham
Asalamualaikum
Terima kasih cikgu boleh tolong
Cikgu kalau definisi nk jawab mcm mn ?
Assalamualaikum cikgu, saya ibu kepada anak yg bakali menduduki UPSR thn ni,…
1. soalan tu tanya ttg CORAK PEMBOLEHUBAH MANIPULASI dan CORAK PEMBOLEHUBAH GERAKBALAS…apakah tips atau keywords utk soalan spt itu….
menurut guru sains anak saya, jawapan nya mestilah samada BERTAMBAH atau BERKURANG. tak boleh guna perkataan MENINGKAT atau MENURUN.
minta pandangan cikgu…
2. Apakah tips atau keyword utk memberi jawapan kepada soalan yang bertanya tentang HUBUNGAN.
MOHON PANDANAGN CIKGU…SEKIAN TERIMA KASIH
WASSALAM
Cikgu boleh tak maskkan kertas trial last year
Kalau pm apa cikgu
Pening pasal marah 1 jari
Rahim
Ada soalan cikgu beri ni :
NYATAKAN HUBUNGAN DI ANTARA PEMBOLEH UBAH MANIPULASI DENGAN PEMBOLEH UBAH BERGERAK BALAS ?
time kaseh che gu,
saya kawan che gu
kelab karisma dulu
Maaf tetapi saya x faham apa2 pun..
P dimanipulasi :Bilangan guli
P bergerak balas : jisim guli (g)
Alhamdulillah, sangat membantu. Selesai masalah. Mudah nak ajar anak sbb ibu sudah memahami. Tkasih byk yer cikguuuu
M I can’t understand
thank you cikgu
Saya mahu tanya apa hubungan pemboleh ubah dimanipulasi dengan pemboleh ubah bergerak balas
Sangat membantu
Boleh saya tanya? Boleh tak cikgu Hamzah terangkan atau Nyatakan Pemboleh ubah bergerak Balas tentang Bilangan Ular Dan Bilangan Tikus…..Bilangan ular adalah lebih banyak Manakala Bilangan Tikus sedikit…Boleh Cikgu Nyatakan Pemboleh ubah antara Ular dan Tikusss
Sains
Saya mau tau apa itu pemboleh ubah dimalarkan pemboleh ubah dimanipulasi dan pemboleh ubah bergerak balas
Saya mau menjawab