Keperluan Asas Manusia

Manusia memerlukan 4 keperluan asas. Jika kita tidak memiliki keempat-empatnya atau salah satu daripadanya, manusia berkemungkinan besar boleh mati dalam suatu tempoh tertentu.

 

Manusia memerlukan air untuk mengawal suhu badan manusia.

Manusia memerlukan makanan untuk   

- mendapatkan tenaga

- membesar

- kekal sihat

 Manusia memerlukan udara untuk bernafas.

Manusia memerlukan tempat perlindungan untuk melindungi diri daripada bahaya (haiwan liar, haiwan berbisa, haiwan buas), dan perubahan cuaca (hujan, panas, ribut, sejuk),

44 thoughts on “Keperluan Asas Manusia

  1. amirul 29 Februari 2012 at 9:40 pm Reply

    salam cikgu saya pelajar murid tahun 4 sek. keb. kampong to’ bedor.CIKGU saya ingin tahu apakah keperluan asas tumbuhan,haiwan.SEAKIAN terima kasih.

    • Cikgu Hamzah 3 Mac 2012 at 8:28 am Reply

      Keperluan asas tumbuhan : air, udara, CAHAYA matahari…
      (banyak murid jawab matahari…)

      Keperluan asas haiwan : air, udara, makanan, tempat perlindungan…
      :-)

      • Neko123 5 Januari 2013 at 2:47 pm Reply

        oooo

      • cikgu mag 14 Mei 2014 at 6:25 pm Reply

        bukan banyak murid..ramai murid menjawab..err bahasa sains.

    • jaypriyapriya 10 September 2013 at 8:10 pm Reply

      Cikgu Hamzah saya ingin tahu»Mengapakah tumbuhan perlu kepada keperluan asas?
      Jawapan:
      Sekian terima kasih.

    • jaypriyapriya 10 September 2013 at 8:17 pm Reply

      Cikgu Hamzah saya mahu tahu hari ini.
      Sekian terima kasih.

  2. eikha 19 Mac 2012 at 3:24 pm Reply

    so good

  3. aida farehah 25 Mac 2012 at 1:28 pm Reply

    apakah keperluan asas tumbuhan???dan ,bagaimana ia bergggerak balas terhadap rangsangan..(nama saya Aida Farehah..Saya berumur 10 tahun dari Sek.Keb Petagas,Penampang.
    )

    • Cikgu Hamzah 25 Mac 2012 at 4:34 pm Reply

      Keperluan asas tumbuhan hanya 3:
      *air
      *udara
      *cahaya matahari

      Tumbuhan bergerak balas terhadap 3 ransangan:
      *graviti (akar membesar ke bawah)
      *air (akar membesar ke bawah tetapi ke arah yang mempunyai air)
      *cahaya matahari (pucuk akan membesar ke arah cahaya matahari)

  4. siti fatihah natasha 22 April 2012 at 1:46 pm Reply

    salam cikgu saya nak tanya sikit apakah ciri-ciri haiwan:)

    • Nurul Atikah 30 Jun 2012 at 11:19 am Reply

      Ciri ciri haiwan semestinya senang

    • kertas 4 Julai 2012 at 10:43 am Reply

      ciri2 haiwan? cuba adik perhatikan ciri-ciri yang sama yang ada pada kucing, lalat, tikus, harimau, gajah, burung, itik, buaya, cicak, dan ikan… (nanti bagitau kat sini, ok?)

  5. hanna 3 Mei 2012 at 4:29 pm Reply

    salam,cikgu boleh terangkan ciri ciri haiwan?

    • Cikgu Hamzah 30 Jun 2012 at 8:42 pm Reply

      Salam. Adik maksudkan ciri-ciri haiwan yang bagaimana? Soalan adik masih luas / umum.
      Kalau untuk tajuk Tahun 4, haiwan boleh dikelaskan sama ada
      - cara bernafas (insang / paru-paru / kulit lembap / struktur trakea)
      - cara membiak (melahirkan / bertelur)

      Jika ciri-ciri, mungkin berkenaan ciri-ciri haiwan boleh menyelamatkan diri dari ancaman musuh,
      - menggulungkan badan (contoh : tenggiling)
      - berbau busuk (contoh : ulat gonggok)
      - penyamaran (contoh : sesumpah)
      - memiliki dua titik seperti mata (contoh : kupu-kupu)
      - sengat berbisa (contoh : lipan)

      Ciri-ciri haiwan supaya boleh tinggal di tempat bercuaca lampau
      - berbulu putih (boleh memerangkap haba di tempat terlampau sejuk)
      - bertelinga panjang (mengurangkan kehilangan air)
      dll

      Kesemua di atas terdapat dalam buku teks secara jelas.
      Ada lagi ciri-ciri lain , insya ALLAH nota tentang ini akan disediakan.
      Cuma cikgu memohon maaf penyediaan nota memerlukan masa yang selesa, supaya penyampaiannya mudah diterima dan difahami, tidak menyerupai buku teks ataupun buku rujukan di pasaran. :-)

  6. hanna 3 Mei 2012 at 4:30 pm Reply

    tak fahamlah saya erti sebenar tersebut?

    • kertas 4 Julai 2012 at 10:48 am Reply

      maksud cikgu, kamu nak tahu ciri haiwan yang mana? haiwan ada banyak jenis. Hanna nak tahu ciri2 haiwan kategori mana?

      Untuk pengetahuan adik, haiwan dikelaskan mengikut 2 kategori iaitu: vertebrata (bertulang belakang) dan invertebrata (tidak bertulang belakang) Boleh tak hanna bagitahu saya apakah contoh haiwan yang bertulang belakang dan yang tidak? Saya nak 3 setiap satu.

  7. Nurul Atikah 30 Jun 2012 at 11:22 am Reply

    Assalamualaikum cikgu.
    Saya ingin tahu bagaimana proses fotosintesis boleh berlaku terhadap tumbuh tumbuhan.
    Saya perlukannya untuk Folio saya yang akan saya pamerkan bulan hadapan.
    Nurul Atikah, 10 tahun, sekolah di Sekolah Kebangsaan Methodist Tanjong Rambutan, Ipoh, Perak.
    Saya harap cikgu dapat membalasnya.
    Sekian.

    • Cikgu Hamzah 30 Jun 2012 at 8:34 pm Reply

      Proses fotosintesis ialah proses di mana tumbuhan membina makanannya sendiri. Makanan dibina oleh daun hijau dengan syarat terdapat kehadiran gas karbon dioksida dan cahaya matahari.

      Sebab itu, jika kita melekatkan kertas hitam pada daun (pokoknya disiram setiap hari), daun tersebut tidak akan layu / terus mati, tetapi akan berubah warna daun.
      Untuk folio tersebut, mungkin adik boleh lampirkan spesimen daun hijau segar dan daun yang berubah warna. Warnanya akan berubah menjadi kuning keperangan.

      Maklumat tambahan.
      Jangan keliru, pokok memerlukan karbon dioksida untuk membina makanan sendiri, tetapi pokok juga memerlukan oksigen , seperti manusia dan haiwan untuk bernafas.

      • aiman daniel 2 Julai 2012 at 9:30 pm Reply

        salam cikgu maklumat tambahan tu apa

        • kertas 4 Julai 2012 at 10:53 am Reply

          aiman, cikgu hamzah maksudkan maklumat tambahan tu — pesanan or kata2 akhir, takde mksud ape2 pun.. kamu kena baca keseluruhan isi yang cikgu hamzah bagitau tu….

  8. aiman daniel 2 Julai 2012 at 8:59 pm Reply

    cikgu apakah maklumat tambahan

  9. kertas 4 Julai 2012 at 10:38 am Reply

    salam. cikgu tertinggal satu lagi keperluan asas manusia iaitu pakaian…

  10. wawa tehah 5 Julai 2012 at 8:56 pm Reply

    hahaha…..pakaian

  11. shallinie murugiah 6 September 2012 at 5:19 pm Reply

    goooooooooooodlah……………..

  12. MCB 22 Oktober 2012 at 11:14 pm Reply

    thanks bro . helped alot :)

  13. aman 8 November 2012 at 9:33 am Reply

    salam cikgu

  14. lynnkamal 27 Disember 2012 at 9:47 pm Reply

    salam cikgu, saya guru baru,
    boleh saya gunakan nota cikgu untuk p&p saya..

  15. Muhd asri v othman 2 Januari 2013 at 1:41 pm Reply

    berapa lamakah manusia boleh hidup dgn hanya minum air?

  16. Shahri 2 Januari 2013 at 6:51 pm Reply

    Pelik sukatan pelajaran sekarang. Waktu saya belajar dulu, keperluan asas cuma 3 saja iaitu 1)Tempat perlindungan 2)Makanan 3)Pakaian. Tempat perlindungan dan makanan seperti yg diterangkan diatas manakala Pakaian untuk mengawal suhu.

    Patut la orang sekarang dah segan nak berbaju sebab bukan keperluan….. ha ha ha

  17. muhammad kasyfiy 5 Januari 2013 at 12:44 pm Reply

    cikgu tolong ajar saya tentang keperluan asas manusia ni

  18. muhammad kasyfiy 5 Januari 2013 at 12:48 pm Reply

    shahri awak sekolah mna

  19. Shahri 5 Januari 2013 at 4:48 pm Reply

    Saya bersekolah di sekolah menengah tunku sulong tahun 1986-1988 (1988 SRP).

  20. muhammad kasyfiy 5 Januari 2013 at 9:47 pm Reply

    panjangnya nama sekolah awak

  21. muhammad kasyfiy 5 Januari 2013 at 9:52 pm Reply

    shahri boleh kita berkawan

  22. muhammad kasyfiy 5 Januari 2013 at 10:59 pm Reply

    cikgu hamzah apakah keperluan asas haiwan

  23. muhammad kasyfiy 5 Januari 2013 at 11:11 pm Reply

    cikgu saya nk tidur dulu la ye

  24. siti 10 Januari 2013 at 8:45 pm Reply

    cikgu apa nama2 udara/contoh

  25. siti norhaliza misman 13 Januari 2013 at 1:41 pm Reply

    assalammualaikum cikgu bleh x tlong saya pasal latihan sains keperluan asas manusia saye drjh 4 sek. keb. seri timbul batu pahat

  26. siti nur khaleeda 4 November 2013 at 9:38 am Reply

    cikgu macam mana tips nak jadi pandai dan selalu dapat no.1 dalam kelas :)

  27. Kailaash 14 April 2014 at 2:44 pm Reply

    Kanaka kita mesti dap at updatable

  28. nur aleya farhana 21 Mei 2014 at 6:28 pm Reply

    asalamualaikom… cikgu ley x tolong terangkan tentang fotosintesis

  29. khairun nisa 25 Mei 2014 at 9:58 pm Reply

    Best.

Sila komen di sini

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 47 other followers